• Skip navigation
  • Skip to navigation
  • Skip to the bottom
Simulate organization breadcrumb open Simulate organization breadcrumb close
Institute for Sociology
  • FAUTo the central FAU website
  1. Friedrich-Alexander-Universität
  2. Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie
  3. Department Sozialwissenschaften und Philosophie
Suche öffnen
  • Deutsch
  • Campo
  • StudOn
  • FAUdir
  • Jobs
  • Map
  • Help
  1. Friedrich-Alexander-Universität
  2. Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie
  3. Department Sozialwissenschaften und Philosophie

Institute for Sociology

Navigation Navigation close
  • Institut
    • Sekretariat
    • Team
    • Bibliothek
    • Soziologie am NCT
    • IPRAS-Preise
    • Alumni
    • Frauenbeauftragte
    Portal Institut
  • Studium
    • Incoming students
    • Studienfachberatung
    • Häufige Fragen zum Studium
    • Studiengänge
    • Studium im Ausland
    • Downloads
    • Lehrveranstaltungen
    • FSI Soziologie
    • Nach dem Studium
    • Studieren mit Behinderung
    Portal Studium
  • Studieninteressierte
    • Warum Soziologie studieren?
    • Für welche Berufsfelder qualifiziert ein Soziologiestudium?
    • Wie sieht das Studienkonzept aus?
    • Wie sind die Studiengänge der Soziologie aufgebaut?
      • Aufbau 1-Fach BA Soziologie
      • Aufbau 2-Fach BA Soziologie (Erstfach oder Zweitfach)
    • Grundlagen- und Orientierungsprüfung (GOP)
    • Studien-Checkliste
    • Kontakt und weitere Informationen
    Portal Studieninteressierte
  • Forschung
    • Aktuelle Projekte
    • Abgeschlossene Projekte
    • Publikationen am Institut
    • Arbeitskreise
      • Arbeitskreis Gedächtnis-Erinnern-Vergessen
    Portal Forschung
  • Kontakt
    • Adresse und Sekretariat
    • Karte und Anfahrt
    Portal Kontakt
  1. Home
  2. Institute
  3. Team
  4. Dr. Katrin Drasch

Dr. Katrin Drasch

In page navigation: Institute
  • Secretary
  • Team
  • Library

Dr. Katrin Drasch

Katrin Drasch

Dr. Katrin Drasch

Department Sozialwissenschaften und Philosophie
Department of Sociology

Room: Raum 5.023
Kochstrasse 4
91054 Erlangen
  • Phone number: +49 9131 85-22331
  • Email: katrin.drasch@fau.de
  • Website: http://www.soziologie.phil.uni-erlangen.de

Office hours

nach Vereinbarung per E-Mail

Katrin Drasch studied Social Sciences at the Friedrich Alexander University of Erlangen-Nuremberg, gaining her degree in 2007 (Diplom). In 2006 she also completed an M.Sc. in Sociology and Social Research (SaSR) at the University of Utrecht (Netherlands). In February 2013 she received her Doctorate from the Friedrich-Alexander University of Erlangen-Nuremberg. She has been working at IAB (Institute for Employment Research) from May 2007 until March 2012. From January 2009 until March 2012 she was also a scholarship holder in the Graduate Programme (GradAB) at IAB. Since April 2012 she is lecturer at the Institute of Sociology, since 2015 tenured.

Bücher

Drasch, K. (2013). The re-entry of mothers in Germany into employment after family-related interruptions: empirical evidence and methodological aspects from a life course perspective. Bielefeld: Bertelsmann.

Referierte Artikel (* SSCI)

Keefer, A.; Dehler, M.; Kolominsky-Rabas, P. L.; Gräßel, E.; Saam, N. J.; & Drasch, K. (2025). Autofahren bei kognitiven Beeinträchtigungen: Ergebnisse des bevölkerungsbasierten Digitalen Demenzregisters Bayern (digiDEM Bayern). Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen, preprint. https://doi.org/10.1016/j.zefq.2025.03.007*

Rinder, M., Baas, N., Hagen, E., Drasch, K., & Korbel, R. (2022). Canary Bornavirus (Orthobornavirus serini) Infections Are Associated with Clinical Symptoms in Common Canaries (Serinus canaria dom.). Viruses, 14(10). https://doi.org/10.3390/v14102187.

Burmeister, A.-K., Drasch, K., Rinder, M., Prechsl, S., Peschel, A., Korbel, R., & Saam, N.J. (2022). The owner-bird relationship: Relevance for pet bird welfare. Animal Welfare, 31, 137-154. https://doi.org/10.7120/09627286.31.1.012.

Burmeister, A.-K., Drasch, K., Rinder, M., Prechsl, S., Peschel, A., Korbel, R., & Saam, N.J. (2020). Development and Application of the Owner-Bird Relationship Scale (OBRS) to Assess the Relation of Humans to Their Pet Birds. Frontiers in Veterinary Science. https://doi.org/10.3389/fvets.2020.575221.

Krug, G.; Drasch, K.; Jungbauer-Gans, M. (2019): The social stigma of unemployment: consequences of stigma consciousness on job search attitudes, behaviour and success. In: Journal of Labor Market Research. Vol. 53, No 1. DOI: 10.1186/s12651-019-0261-4.

Allmendinger, J.; Kleinert, C.; Pollak, R.; Vicari, B.; Wölfel, O.; Althaber, A. et al.: Adult education and lifelong learning. (2019) In: H.-P. Blossfeld und H.-G. Roßbach (Hg.): Education as a lifelong process. The German National Educational Panel Study (NEPS). Wiesbaden: Springe VS (Edition Zeitschrift für Erziehungswissenschaften, 03), S. 325–346.

Drasch, K. (2017). Behavioral intentions, actual behavior and the role of personality traits. Evidence from a factorial survey among female labor market re-Entrants. Methoden, Daten, Analysen, , 1-23. https://dx.doi.org/factorial survey, vignette study, personality traits, intentions and actual behavior, mother’s labor market re-entry.

Ruland, M., Drasch, K., Künster, R., Matthes, B., & Steinwede, A. (2016). Data-revision module – a beneficial tool to support autobiographical memory in life-course studies. In Blossfeld, H.-P., von Maurice, J., Bayer, M., Skopek, J (Eds.), Methodological Issues of Longitudinal Surveys (pp. 367-384). Wiesbaden: Springer VS.

Drasch, K., Kleinert, C., Matthes, B., & Ruland, M. (2016). Why do we collect data on educational histories over the life course the way we do? Core questionnaire design decisions in starting cohort 6 adults. In Blossfeld, H.-P., von Maurice, J., Bayer, M., Skopek, J. (Eds.), Methodological Issues of Longitudinal Surveys (pp. 331-347). Wiesbaden: Springer VS.

Drasch, K., & Matthes, B. (2013). Improving retrospective life course data by combining modularized self-reports and event history calendars. Quality & Quantity, 47(2), 817-838. https://dx.doi.org/10.1007/s11135-011-9568-0*

Drasch, K. (2013). Educational attainment and family-related employment interruptions in Germany: Do changing institutional settings matter? European Sociological Review, 29(5), 981-995. https://dx.doi.org/10.1093/esr/jcs076*

Drasch, K. (2011). Zwischen familiärer Prägung und institutioneller Steuerung. Familienbedingte Erwerbsunterbrechungen von Frauen in Ost- und Westdeutschland und der DDR. In Berger Peter A., Hank K., Tölke A. (Eds.), Reproduktion von Ungleichheit durch Arbeit und Familie. (Sozialstrukturanalyse) (pp. 171-200). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Antoni, M., Drasch, K., Kleinert, C., Matthes, B., Ruland, M., & Trahms, A. (2011). ALWA – New life course data for Germany. Schmollers Jahrbuch, 131(4), 625-634. https://dx.doi.org/10.3790/schm.131.4.625*

Allmendinger, J., Kleinert, C., Antoni, M., Christoph, B., Drasch, K., Janik, F.,… Ruland, M. (2011). Adult education and lifelong learning. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 14(Suppl. 2), 283-299. https://dx.doi.org/10.1007/s11618-011-0197-0*

Dürnberger, A., Drasch, K., & Matthes, B. (2011). Kontextgestützte Abfrage in Retrospektiverhebungen: Ein kognitiver Pretest zu Erinnerungsprozessen bei Weiterbildungsereignissen. Methoden, Daten, Analysen, 5(1), 3-35.

Drasch, K. (2009). The influence of individual, organizational and structural factors on downward career mobility in Germany. In Bacher J. Gorniak M. Niezgoda M. (Eds.), Selected Research Papers in Education, Labour Market and Criminology (pp. 59-82). Linz: Trauner Verlag.

Weitere Beiträge (Auswahl)

Hense, A.; Drasch, K. (2023): Temporalitäten in Panel-, Ereignis- und Sequenzanalysen. In Sebald, G., Dimbath, O., Haag, H., Heinlein, M. (Hrg.), Sozialwissenschaftliche Methoden und Methodologien: Temporalität – Prozessorientierung – Gedächtnis. (S. 29-57). Wiesbaden: Springer VS.

Drasch, K.; Götz, S.; Diener, K. (2020): Die Arbeitsmarktsituation von Frauen. In: Rauch, A., Tophoven, S. (Hg.): Integration in den Arbeitsmarkt. Teilhabe von Menschen mit Förder- und Unterstützungsbedarf. Stuttgart: Kohlhammer (Grundwissen Soziale Arbeit, 36), S. 110–129.

Drasch, K. (2019): Between familial imprinting and institutional regulation: Family related employment interruptions of women in Germany before and after the German reunification: SocArXiv, 06.09.2019. Online verfügbar unter https://osf.io/preprints/socarxiv/haq3r/download?format=pdf.

Drasch, K. (2019): Does data editing really matter? The relevance of within and post-interview data editing in the IAB-ALWA study: SocArXiv, 06.09.2019. Online verfügbar unter https://osf.io/preprints/socarxiv/nwzdt/download?format=pdf.

Drasch, Katrin; Abraham, M. (2019): Compensating wage differentials and the labor market re-entry of mothers: Evidence from a factorial survey: SocArXiv, 24.07.2019. Online verfügbar unter https://osf.io/preprints/socarxiv/vap6x/download?format=pdf.

Drasch, K.; Drasch, R. (2019): Gegen das Vergessen – Lebensbilder der jüdischen Kaufmannsfamilien Altbaier und Haag aus Vilshofen. Vilshofen: Druckerei Rückert (Vilshofener Jahrbuch, Band 27).

Böhm, S., Pausch, S., Götz, S., & Drasch, K. (2011). Frauen zwischen Beruf und Familie. Potenziale für den Arbeitsmarkt. IAB-Kurzbericht, 23, 1-8.

Drasch, K. (2011). Do changing institutional settings matter? Educational attainment and family related employment interruptions in Germany. IAB Discussion Paper. Nürnberg: IAB.

Antoni, M., Drasch, K., Kleinert, C., Matthes, B., Ruland, M., & Trahms, A. (2010). Arbeiten und Lernen im Wandel. Teil I: Überblick über die Studie – März 2011. Nürnberg: IAB.

Drasch, K., Dürnberger, A., & Matthes, B. (2010). Kontextgestützte Abfrage in Retrospektiverhebungen: Ein kognitiver Pretest zu Erinnerungsprozessen bei Weiterbildungsereignissen. Nürnberg: IAB.

Derzeit in Begutachtung

Döbler, M.-K., & Drasch, K. (2025): Addressing answer consistency of residents in residential homes: experiences from a mixed methods study. Derzeit bei Survey Research Methods  im Revise & Resubmit

Krug, G., & Drasch, K. (2025): Finding a job through social networks – Monetary and non-monetary returns among employed and unemployed job seekers. Derzeit bei European Societies im Revise & Resubmit

Drasch, K. (2025): Something else matters: lessons learned from a factorial survey on recommendations to move to a retirement home. Derzeit bei Survey Research Methods (Special Issue Failures in Survey Experiments) im Revise & Resubmit

Mobilitätsbefragung Stadt Erlangen (quantitativ)

Basic data

Title Mobilitätsbefragung Stadt Erlangen (quantitativ)
Module frequency nur im Sommersemester

Link to Campo

Parallel groups / dates

1. Parallelgruppe

Teaching language Deutsch
Responsible

Dr. Katrin Drasch

Maximum number of participants: 10

Link to Campo

Date and Time Start date - End date Cancellation date Lecturer(s) Comment Room
wöchentlich Mon, 12:00 - 16:00 28.04.2025 - 21.07.2025 09.06.2025
  • Dr. Katrin Drasch
05901.05.013

Diskriminierung erforschen - Ansätze, Erklärungen, Methoden

Basic data

Title Diskriminierung erforschen - Ansätze, Erklärungen, Methoden
Module frequency nur im Sommersemester

Link to Campo

Parallel groups / dates

1. Parallelgruppe

Teaching language Deutsch
Responsible

Dr. Stephanie Müssig

Dr. Katrin Drasch

Maximum number of participants: 20

Link to Campo

Date and Time Start date - End date Cancellation date Lecturer(s) Comment Room
wöchentlich Thu, 08:15 - 09:45 24.04.2025 - 24.07.2025 29.05.2025
19.06.2025
01.05.2025
  • Dr. Katrin Drasch
  • Dr. Stephanie Müssig
00501.00.023
Einzeltermin Fri, 09:00 - 15:00 27.06.2025 - 27.06.2025
  • Dr. Katrin Drasch
  • Dr. Stephanie Müssig
05901.05.052

Sammeln und explorative Analyse lebensweltlicher Daten mit digitalen Werkzeugen

Basic data

Title Sammeln und explorative Analyse lebensweltlicher Daten mit digitalen Werkzeugen
Module frequency nur im Sommersemester

Link to Campo

Parallel groups / dates

1. Parallelgruppe

Teaching language Deutsch
Responsible

Dr. Katrin Drasch

Maximum number of participants: 20

Link to Campo

Date and Time Start date - End date Cancellation date Lecturer(s) Comment Room
wöchentlich Tue, 10:15 - 11:45 22.04.2025 - 22.07.2025 22.04.2025
10.06.2025
  • Dr. Katrin Drasch
05801.05.310

Supertutorium Statistik II

Basic data

Title Supertutorium Statistik II
Module frequency nur im Sommersemester

Link to Campo

Parallel groups / dates

1. Parallelgruppe

Teaching language Deutsch
Responsible

Dr. Katrin Drasch

Link to Campo

No planned appointments for this parallel group yet.

Begleitübung 1 zur Vorlesung: Statistik II

Basic data

Title Begleitübung 1 zur Vorlesung: Statistik II
Module frequency nur im Sommersemester

Link to Campo

Parallel groups / dates

1. Parallelgruppe

Responsible

Dr. Katrin Drasch

Link to Campo

Date and Time Start date - End date Cancellation date Lecturer(s) Comment Room
wöchentlich Thu, 10:15 - 11:45 24.04.2025 - 24.07.2025 01.05.2025
29.05.2025
19.06.2025
  • Dr. Katrin Drasch
05701.00.017
Institut für Soziologie
Kochstrasse 4
91054 Erlangen
  • Intranet
  • Impressum
  • Datenschutzerklärung
  • Erklärung zur Barrierefreiheit
  • Facebook
  • RSS Feed
  • Twitter
  • Xing
Up