Navigation

Dr. Katrin Drasch

Wissenschaftlicher Lebenslauf

Katrin Drasch studierte Sozialwissenschaften an der Wirtschafts- und Sozialwissenschaftlichen Fakultät der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg und von 2004-2006 „Sociology and Social Research“ (Master of Science) an der Universität Utrecht/Niederlande. Im April 2007 schloss sie ihr Studium als Diplom-Sozialwirtin (Univ.) ab. Im Februar 2013 schloss sie ihre Promotion an der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg erfolgreich ab. Von Mai 2007 bis März 2012 war sie wissenschaftliche Mitarbeiterin am IAB (Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung). Von Januar 2009 bis März 2012 war sie zudem Stipendiatin im Graduiertenprogramm des IAB. Seit April 2012 ist sie als Lehrkraft für besondere Aufgaben am Institut für Soziologie und seit September 2015 Akademische Rätin.

Katrin Drasch studied Social Sciences at the Friedrich Alexander University of Erlangen-Nuremberg, gaining her degree in 2007 (Diplom). In 2006 she also completed an M.Sc. in Sociology and Social Research (SaSR) at the University of Utrecht (Netherlands). In February 2013 she received her Doctorate from the Friedrich-Alexander University of Erlangen-Nuremberg. She has been working at IAB (Institute for Employment Research) from May 2007 until March 2012. From January 2009 until March 2012 she was also a scholarship holder in the Graduate Programme (GradAB) at IAB. Since April 2012 she is lecturer at the Institute of Sociology, since 2015 tenured.

Bücher

Drasch, K. (2013). The re-entry of mothers in Germany into employment after family-related interruptions: empirical evidence and methodological aspects from a life course perspective. Bielefeld: Bertelsmann.

Referierte Artikel (* SSCI)

Drasch, K. (2017). Behavioral intentions, actual behavior and the role of personality traits. Evidence from a factorial survey among female labor market re-Entrants. Methoden, Daten, Analysen, Online First, 1-23. https://dx.doi.org/factorial survey, vignette study, personality traits, intentions and actual behavior, mother’s labor market re-entry.

Ruland, M., Drasch, K., Künster, R., Matthes, B., & Steinwede, A. (2016). Data-revision module – a beneficial tool to support autobiographical memory in life-course studies. In Blossfeld, H.-P., von Maurice, J., Bayer, M., Skopek, J (Eds.), Methodological Issues of Longitudinal Surveys (pp. 367-384). Wiesbaden: Springer VS.

Drasch, K., Kleinert, C., Matthes, B., & Ruland, M. (2016). Why do we collect data on educational histories over the life course the way we do? Core questionnaire design decisions in starting cohort 6 adults. In Blossfeld, H.-P., von Maurice, J., Bayer, M., Skopek, J. (Eds.), Methodological Issues of Longitudinal Surveys (pp. 331-347). Wiesbaden: Springer VS.

Drasch, K., & Matthes, B. (2013). Improving retrospective life course data by combining modularized self-reports and event history calendars. Quality & Quantity, 47(2), 817-838. https://dx.doi.org/10.1007/s11135-011-9568-0*

Drasch, K. (2013). Educational attainment and family-related employment interruptions in Germany: Do changing institutional settings matter? European Sociological Review, 29(5), 981-995. https://dx.doi.org/10.1093/esr/jcs076*

Drasch, K. (2011). Zwischen familiärer Prägung und institutioneller Steuerung. Familienbedingte Erwerbsunterbrechungen von Frauen in Ost- und Westdeutschland und der DDR. In Berger Peter A., Hank K., Tölke A. (Eds.), Reproduktion von Ungleichheit durch Arbeit und Familie. (Sozialstrukturanalyse) (pp. 171-200). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Antoni, M., Drasch, K., Kleinert, C., Matthes, B., Ruland, M., & Trahms, A. (2011). ALWA – New life course data for Germany. Schmollers Jahrbuch, 131(4), 625-634. https://dx.doi.org/10.3790/schm.131.4.625*

Allmendinger, J., Kleinert, C., Antoni, M., Christoph, B., Drasch, K., Janik, F.,… Ruland, M. (2011). Adult education and lifelong learning. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 14(Suppl. 2), 283-299. https://dx.doi.org/10.1007/s11618-011-0197-0*

Dürnberger, A., Drasch, K., & Matthes, B. (2011). Kontextgestützte Abfrage in Retrospektiverhebungen: Ein kognitiver Pretest zu Erinnerungsprozessen bei Weiterbildungsereignissen. Methoden, Daten, Analysen, 5(1), 3-35.

Drasch, K. (2009). The influence of individual, organizational and structural factors on downward career mobility in Germany. In Bacher J. Gorniak M. Niezgoda M. (Eds.), Selected Research Papers in Education, Labour Market and Criminology (pp. 59-82). Linz: Trauner Verlag.

Weitere Beiträge (Auswahl)

Böhm, S., Pausch, S., Götz, S., & Drasch, K. (2011). Frauen zwischen Beruf und Familie. Potenziale für den Arbeitsmarkt. IAB-Kurzbericht, 23, 1-8.

Drasch, K. (2011). Do changing institutional settings matter? Educational attainment and family related employment interruptions in Germany. IAB Discussion Paper. Nürnberg: IAB.

Antoni, M., Drasch, K., Kleinert, C., Matthes, B., Ruland, M., & Trahms, A. (2010). Arbeiten und Lernen im Wandel. Teil I: Überblick über die Studie – März 2011. Nürnberg: IAB.

Drasch, K., Dürnberger, A., & Matthes, B. (2010). Kontextgestützte Abfrage in Retrospektiverhebungen: Ein kognitiver Pretest zu Erinnerungsprozessen bei Weiterbildungsereignissen. Nürnberg: IAB.